دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید بهترین پمپ آب کف کش در بازار

پمپ آب کف کش ابزار وحید | فروشگاه آنلاین ابزار

پمپ آب کف کش چیست؟

پمپ آب کف کش از سری پمپ های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز مستغرق یا شناور است، که به منظور جمع آوری آب های تمیز سطحی و یا در عمق به صورت افقی یا عمودی به کار گرفته می شود.

شاید در نظر بسیاری از افراد پمپ کف کش همان پمپ لجن کش باشد، اما در حقیقت امر این چنین نیست.

با استفاده از پمپ آب کف کش فقط می توان آب تمیز، یعنی آب عاری از ذرات ریز و درشت مانند گل و لای را جابجا کرد.

این در حالیست که سیالات حاوی ذرات ریز و درشت خارجی مانند شن، ماسه و حتی ذرات درشت تر را تنها می توان با کمک پمپ لجن کش جابجا کرد.

کاربری پمپ کف کش

از جمله کاربری های پمپ آب کف کش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی
  • تخلیه پساب های فاضلاب با غلظت کم
  • انتقال آب مخازن و استخرها
  • تخلیه پساب های باران
  • آبیاری زمین کشاورزی
  • پمپ آب خانگی
  • تخلیه چاه آب
  • پمپاژ آب صاف
  • صنایع شیمیایی
  • فواره ها

نحوه کار پمپ کف کش

مکانیسم عملکرد پمپ کف کش به این صورت است که پمپ با نیروی موتور الکتریکی به حرکت می افتد و با حرکت پروانه، انرژی جنبشی آب را افزایش داده و درنهایت آب پمپاژ می‌شود. فشار جریان خروجی آب به میزان و سرعت چرخش پروانه ها و قدرت پمپ کف کش بستگی دارد. اجزای اصلی پمپ کف کش شامل پروانه، محور، الکتروموتور، کابل، درزگیر مکانیکی و حلزون است. مورد استفاده پمپ کف کش عمدتا برای چاه های کم عمق است و به طور کلی دارای هد کم و دبی زیاد است.

پمپ کف کش در مناطقی که دسترسی به برق وجود دارد، می تواند جایگزین مناسبی برای موتور آب باشد. پمپ کف کش نسبت به موتور آب پمپ از قیمت مناسب تر برخوردار بوده و ارتفاع و یا هد بالاتری نیز دارد.

انواع پمپ کف کش

پمپ کف کش به دو دسته اصلی تقسیم می شود : پمپ کف کش استوانه ای و پمپ شناور. پمپ شناور در واقع نوعی پمپ کف کش چاه عمیق است که با افزایش هد بالا برای انتقال آب از چاه های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ کف کش با محدوده توان متفاوت در انواع خودکار و نیمه خودکار، تمام استیل و نیمه استیل، تک فاز یا سه فاز، دارای فلوتر یا بدون فلوتر، کف کش از بغل و کف کش از رو طراحی می شود. همچنین سایز لوله خروجی و جنس پروانه در انواع پمپ کف کش و برای استفاده های متفاوت درنظر گرفته شده اند و می تواند در انتخاب پمپ کف کش مناسب کاربر تاثیر بگذارد.

هریک از انواع پمپ کف کش فوق کارائی خاص خود را دارند ؛ مثلا قدرت پمپ کف کش تک فاز با نوع سه فاز آن متفاوت است. پمپ های کف کش تک فاز در مقایسه با نمونه‌های سه فاز قدرت کمتری دارند و برای محیط‌هایی استفاده می‌شوند که عمق زیادی نداشته باشند و با توجه به توان کمتر قیمت پمپ کف کش در این نمونه ها مقرون به صرفه تر بوده و برای مصارف خانگی و کارهای سبک همین گزینه تک فاز مناسب تر است.

دسته ی دیگری از پمپ های کف کش که بسیار پرکاربرد هستند، پمپ های کف کش استوانه ای می باشند که با توجه به وسعت استفاده آنها و بسته به نیاز کاربران با بدنه استیل، چدن و پلاستیک روانه بازار شده اند. این پمپ آب در اندازه و ولتاژهای مختلف در دسترس مصرف کنندگان قرار دارند. مثلا می توان با خرید یک کف کش 12 ولتی، یک باغ کوچک را با کمک یک باتری خودرو آبیاری نمود.

پارامترهای اصلی در خرید و انتخاب پمپ کف کش کدامند ؟

گفتیم که پمپ های کف کش اخیرا در سیستم های انتقال آب خصوصا در صنایع کشاورزی نقش بسیار مهمی یافته اند و انواع پمپ کف کش را با توجه به ساختار و عملکرد آنها مورد بررسی کوتاهی قرار دادیم. اما مهمترین فاکتورها در انتخاب پمپ کف کش مناسب کدامند و کوتاه ترین و بهترین راهنمای خرید و انتخاب پمپ کف کش مناسب چیست؟

در انتخاب انواع پمپ های کف کش، معیارهای مختلفی را باید در نظر داشته باشید. اما به طور کلی در انتخاب پمپ کف کش مناسب، توجه به پارامترهای زیر ضروری است :

  • عمق چاه یا استخر مورد نظر
  • حجم آب در مخزن
  • هد ( ارتفاع آب دهی ) مورد نظر
  • دبی ( حجم آب خروجی براساس میزان مقاطع مصرف کننده ) مورد نظر

نحوه محاسبه ارتفاع آبدهی در پمپ کف کش

مهمترین نکته در انتخاب و خرید پمپ کف کش بر اساس هد ( ارتفاع پمپاژ آب ) و دبی ( حجم خروج آب ) است . هد یا همان ارتفاع پمپاژ در حقیقت مقدار ارتفاعی است که با کسر تمام افت فشار های مسیر، میزان آبدهی مناسب را در نقطه مصرف به شما بدهد.

برای مثال عمق چاهی 4 متر و ارتفاع ساختمانی که باید آب در آن پمپاژ شود سه طبقه معادل با 9 متر است. بنابراین کل ارتفاع آبدهی معادل با 13 متر لحاظ می شود. اگر برای سایر اتلافات و عوامل کاهش فشار در مسیر مقدار تقریبی 30 متر را در نظر بگیریم، بنابراین پمپ کف کشی مناسب است که حداقل ارتفاع آب دهی 43 متر را داشته باشد. در نظر داشته باشید محاسبه ارتفاع آبدهی پمپ برای ایجاد فشار آب ایده آل برحسب میزان آب خروجی یا دبی و با توجه به تعداد مصرف کننده ها و میزان مصرف آب صورت می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *